Strona główna » Strony Ukryte » ZALECENIA ODŻYWCZE


ZALECENIA ODŻYWCZE

Przy opracowywaniu zaleceń dietetycznych wzięto pod uwagę kilka czynników: poziomy pierwiastków śladowych pacjenta, proporcje, typ metaboliczny jak też wartość odżywczą każdego składnika pokarmowego tj. białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin oraz związków mineralnych. Opierając się na tych ustaleniach można zalecać tymczasowo spożycie pewnych składników pokarmowych przy jednoczesnym unikaniu innych, w celu poprawienia procesów biochemicznych.

 

OGÓLNE WSKAZÓWKI ODŻYWCZE DLA OSOBY Z WYSOKIM METABOLIZMEM

* ZWIĘKSZYĆ SPOŻYCIE ŻYWNOŚCI BOGATEJ W BIAŁKA PURYNOWE. Produkty bogate w białka purynowe to: wątroba, nerki i serca. Inne źrodła to sardynki, tuńczyki, mięczaki, kraby, homary i ostrygi. O ile nie podane są inne informacje, spożycie żywności o dużej i umiarkowanej zawartości białka purynowego powinno stanowić w przybliżeniu 30% całkowitej wartości kalorycznej spożycia dziennego.

* ZWIĘKSZYĆ SPOŻYCIE MLEKA I PRODUKTÓW MLECZNYCH takich jak: sery, jogurt, śmietana i masło (niesolone). Zwiększyć spożycie orzechów i ziaren takich jak migdały, orzechy włoskie, orzechy ziemne, masła orzechowego i pestek słonecznika. O ile nie podane są inne informacje, spożycie żywności o wysokiej zawartości tłuszczów powinno stanowić w przybliżeniu 30% całkowitej wartości kalorycznej spożycia dziennego.

*ZMNIEJSZYĆ SPOŻYCIE WĘGLOWODANÓW w tym węglowodanów nierafinowanych. Nie zaleca się częstego spożywania pokarmów będących źródłem węglowodanów takich jak; kasze, pszenice pełnowartościowe i ich produkty, aż do przeprowadzenia następnego testu. Spożycie węglowodanów w postaci nierafinowanej powinno stanowić w przybliżeniu 30% całkowitej wartości kalorycznej spożycia dziennego.

*UNIKAĆ WSZYSTKICH CUKRÓW I NIERAFINOWANYCH WĘGLOWODANÓW. Obejmuje to biały i brązowy cukier, miód, cukierki, słodkie gazowane napoje, ciasta, ciastka, alkohol i biały chleb.

 

 


ALERGIE POKARMOWE

U niektórych osób pewne pokarmy mogą powodować reakcje nieprzystosowania lub reakcje "podobne do alergii" powszechnie nazywane "alergiami pokarmowymi". Spożycie przez daną osobę produktów, na które jest ona uczulona może wywołać różne reakcje np. u dzieci zmieniające się od ospałości do nadaktywności, ponadto swędzenia, wysypki, bóle głowy, wysokie ciśnienie krwi, bóle stawów.

Wrażliwość na żywność może być rezultatem zachwiania równowagi biochemicznej (odżywczej), która może ulec pogorszeniu w wyniku stresu, zanieczyszczenia środowiska oraz zażywania lekarstw. Zachwianie "równowagi odżywczej" może ponadto być powodowane ograniczeniem wyboru żywności poprzez codzienne spożywanie wyłącznie potraw mało zróżnicowanych (tzw. "monotonia żywieniowa"). Bardzo często dana osoba łaknie potraw, na które jest najbardziej uczulona i może spożywać tę samą żywność lub pokarm z tej samej grupy żywności częściej niż raz dziennie.

Następująca część zawiera informacje na temat żywności, której należy unikać. Żywność ta jest uważana za potencjalne źródło powodujące "alergie pokarmowe" lub też za pokarmy blokujące szybką i skuteczną odpowiedź organizmu, np. na suplementację. Należy całkowicie unikać spożywania tej żywności przez cztery dni. Po upływie czterech dni pokarmów tych nie należy spożywać częściej niż raz na trzy dni w okresie leczenia.


ŻYWNOŚĆ POBUDZAJĄCA WYDZIELANIE HISTAMIN

Dla pewnych typów metabolicznych spożycie następujących produktów może pobudzić wydzielanie histaminy i przyczynić się do powstania reakcji alergicznych dróg oddechowych. Należy tymczasowo unikać spożycia następujących pokarmów aż do przeprowadzenia następnego testu lub otrzymania innych zaleceń od prowadzącego lekarza.

Liście buraka
Rabarbar
Jabłka
Czekolada
Szpinak
Czarna herbata
Bakłażany
Truskawki
Słodkie ziemniaki
Orzechy ziemne
Jagody
Fasola zielona
Pekany
Boćwina
Pszenica
Winogrona
Kakao
Kapusta ogrodowa
Pietruszka
Jeżyny
Buraki


MOŻNA ZWIĘKSZYĆ SPOŻYCIE NASTĘPUJĄCYCH PRODUKTÓW DO CZASU PRZEPROWADZENIA NASTĘPNEGO TESTU

Ser Mozzarella
Liście rzepy
Mleko
Liście gorczycy
Kapusta włoska
Jogurt
Ser Monterey
Śmietana
Migdały
Maślanka
Ser szwajcarski


ŻYWNOŚĆ BOGATA W MIEDŹ, KTÓREJ SPOŻYCIE NALEŻY ZWIĘKSZYĆ

Następujące produkty są bogatym źródłem miedzi. Jeżeli jest to pożądane spożycie tych pokarmów może być zwiększone aż do przeprowadzenia następnego testu.

Dorsz
Homary
Orzechy brazylijskie
Grzyby
Pekany
Kraby
Orzechy laskowe
Migdały
Orzechy pistacjowe
Ziarno sezamowe
Pestki słonecznika
Orzechy włoskie
Kaczka
Wątroba


AMINOKWASY POPRAWIAJĄCE WCHŁANIANIE WAPNIA

Proces wchłaniania wapnia zachodzi o wiele lepiej, gdy białko w spożywanej diecie zawiera duże ilości aminokwasów: lizyny, argininy oraz histydyny. Białka te pomagają także zmniejszyć kwasowość tkanek. Oba działania są bardzo korzystne dla osoby z Wysokim Metabolizmem i z tego względu zalecane jest obecnie wzbogacenie diety następującymi pokarmami:

Szynka 
Baranina
Gulasz warzywny
Twaróg
Polędwica wędzona
Żeberka
Orzeszki ziemne
Soczewica
Dorsz
Pieczony schab karkowy
Fasola Lima
Fasola sojowa
Fasola garbanzo
Kiełbasa (chuda)
Rumsztyk
Chude mleko
Stynki
Gulasz wołowy
Okoń
Flądra
Serca
Salami
Pasztetówka

UWAGA SPECJALNA:
W niniejszym raporcie podano tylko ograniczoną liczbę produktów, których należy unikać lub zwiększyć spożycie w stosowanej diecie.

DOPUSZCZALNE JEST UMIARKOWANE SPOŻYCIE PRODUKTÓW NIE WYMIENIONYCH WYRAŹNIE W TEJ CZĘŚCI RAPORTU, O ILE PROWADZĄCY LEKARZ NIE ZALECI INACZEJ.

Zdarza się, że przy podawaniu zaleceń dietetycznych wyszczególnione produkty mogą jednocześnie pojawiać się w dwóch różnych miejscach, jako zalecane do spożycia jak i nie zalecane. W tych rzadkich przypadkach zawsze należy stosować się do tej drugiej opcji.

Laboratorium Pierwiastków Śladowych Sp. Jawna
ul. Biskupia 38/6, 04-216 Warszawa, Polska,
tel./fax: +48-022 879 81 62

 
wejdź